EKSKLUSIF: Meluaskan Outlet Pro-Trump ‘The BL’ Terkait rapat dengan The Epoch Times

The Epoch Times diasaskan oleh penganut Cina-Amerika pada gerakan spiritual dan latihan meditasi yang dikenali sebagai Falun Gong. Kedai berita itu ada dalam beberapa tahun terakhir, seperti yang dilaporkan oleh Berita BuzzFeed dan Berita NBC , berubah menjadi buah mulut pro-Trump yang salah maklumat. Setelah Facebook melarang The Epoch Times membeli iklan di rangkaian media sosial itu pada musim panas 2019, beberapa 'boneka kaus kaki' halaman 'Muncul mempromosikan kandungan Epoch Times tanpa pendedahan. Facebook melarang halaman ini dari pembelian iklan juga pada bulan Ogos, berikutan tindak lanjut NBC News pelaporan .

Di sini, Snopes melaporkan di rangkaian media pro-Trump yang jangkauannya berkembang pesat di Facebook dan dihubungkan dengan pelbagai cara ke The Epoch Times. Gerai ini, yang diberi nama The BL (The Keindahan Hidup ) dan pertama kali muncul sekitar 2016, adalah operasi antarabangsa yang besar. Ia mempunyai kehadiran media sosial yang luar biasa di Facebook yang dapat dihubungkan dengan sekurang-kurangnya 82 kumpulan dan halaman Facebook yang mewakili lebih dari 28 juta pengikut. Laman web ini telah membelanjakan sekurang-kurangnya $ 510,698 untuk pembelian iklan Facebook dengan kandungan pro-Trump dan promosi lain. Anggota kakitangannya juga kelihatan mengusahakan beberapa halaman dan kumpulan Facebook khusus Trump dan secara diam-diam mentadbirnya di bawah payung The BL, dalam kebanyakan kes tanpa didedahkan.



Walaupun hakikat bahawa CEO syarikat yang memiliki The BL pernah menjadi CEO Epoch Times Vietnam, dan walaupun ketua pengarang The BL adalah mantan ketua pengarang edisi bahasa Inggeris The Epoch Times, wakil BL yang tidak disebutkan namanya memberitahu kami melalui e-mel bahawa 'BL tidak mempunyai hubungan dengan The Epoch Times.' Begitu juga, penerbit The Epoch Times, Stephen Gregory, memberitahu kami melalui e-mel bahawa 'The Epoch Times tidak berafiliasi dengan BL.' Kami percaya bahawa pernyataan seperti itu tidak mencerminkan kenyataan.



Empayar Media Falun Gong

The Epoch Times ditubuhkan pada tahun 2000 oleh pengikut gerakan Falun Gong. Falun Gong, menurut penganutnya, adalah 'cara kuno ... untuk meningkatkan minda dan tubuh' yang meliputi meditasi dan latihan lain bersama dengan ajaran rohani. 'Inti ajaran ini adalah nilai-nilai Sejati, Baik, dan Sabar,' a jawatan oleh rakan-rakan Falun Gong yang tidak untung dinyatakan. Walau bagaimanapun, Wall Street Journal dilapor bahawa 'Beijing mengisytiharkan Falun Gong sebagai kultus jahat dan melancarkan tindakan keras terhadap pengamalnya di China' Pada tahun 1999. Penyelidikan ini bukan mengenai gerakan Falun Gong atau praktiknya, tetapi mengenai sifat media yang berkaitan dengan gerakan tersebut.

Menurut keterangan tahun 2004 di laman web mereka, inspirasi untuk penubuhan The Epoch Times adalah 'tindak balas terhadap keperluan yang semakin meningkat untuk liputan peristiwa yang tidak disensor di China.' Sebagai sebahagian daripada usaha untuk meningkatkan kesadaran mengenai penyebab dan penganiayaan mereka, pengikut Falun Gong dicipta web global dari entiti media , termasuk surat kabar, stesen televisyen, dan stesen radio: The Epoch Times, New Tang Dynasty TV (NTD TV), dan Sound of Hope Radio. Mulai tahun 2016, syarikat-syarikat ini mula mendedikasikan sumber daya yang besar untuk memasuki pasaran media pro-Trump.



jenayah apa yang dituduh george floyd

'Sebelum 2016, The Epoch Times pada umumnya menjauhkan diri dari politik AS, kecuali jika mereka tertarik dengan kepentingan China,' lapor NBC News pada bulan Ogos 2019. 'Strategi iklan penerbitan baru-baru ini, digabungkan dengan kempen yang lebih luas untuk merangkul media sosial dan politik AS yang konservatif - Trump khususnya - telah menggandakan pendapatan The Epoch Times ... dan mendorongnya menjadi lebih terkenal di dunia media konservatif yang lebih luas. ' Dari perspektif angka mentah, sokongan terhadap Trump adalah produktif. Di Facebook, The Epoch Times telah 'membelanjakan lebih banyak wang untuk iklan pro-Trump ... daripada kumpulan lain selain kempen Trump,' NBC dinyatakan .

Tindakan Epoch Times juga menarik perhatian Facebook, yang pada bulan Julai 2019 mulai melarang beberapa halaman Facebook Epoch Times untuk menyiarkan iklan politik. 'Sepanjang tahun lalu, kami menghapus akaun yang berkaitan dengan Epoch Times kerana melanggar dasar iklan kami, termasuk mencuba sistem tinjauan kami,' kata seorang jurucakap Facebook. diberitahu Berita NBC. Untuk mengelakkan rintangan ini, The Epoch Times menggunakan akaun Facebook 'sock-puppet' untuk mengarahkan pengguna ke URL yang diberi nama seperti genuinenewspaper.com dan kebenaranandtradition.news yang kemudian mengarahkan pengguna tersebut ke halaman langganan The Epoch Times, lapor NBC News. Penyelesaian ini nampaknya telah ditutup oleh Facebook menjelang Ogos 2019.

Tanggapan terhadap pelaporan NBC News dalam bentuk surat terbuka pertama kali diterbitkan di laman web Falun Gong faluninfo.net menuduh wartawan NBC Brandy Zadrozny dan Ben Collins telah menyampaikan 'penyimpangan yang sangat dekat dengan titik propaganda parti komunis China.' Surat terbuka ini diterbitkan pada NTD.com , The Epoch Times laman web, dan - terutamanya - TheBL.com .



Banyak, Banyak Hubungan Antara BL dan Epoch Times

Penegasan bahawa 'BL tidak ada kaitan dengan The Epoch Times' membebani kepercayaan kerana beberapa sebab. BL - yang sekali lagi kita perhatikan adalah singkatan dari 'The Beauty of Life' - dimiliki oleh syarikat yang pertama kali didaftarkan di California sebagai Beauties of Life, Inc. pada tahun 2016 . Syarikat itu kemudian menukar keadaan penubuhannya ke Wyoming dan namanya kepada The Beauty of Life, Inc. Dua individu dinamakan dalam dokumen korporat Wyoming sebagai pengarah syarikat: Trung Vu dan John Nania. Trung Vu pernah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif The Epoch Times edisi Vietnam dan kemudian bekerja di TV NTD yang berkaitan. John Nania berkhidmat sebagai ketua pengarang pada edisi Bahasa Inggeris Epoch Times dari tahun 2004 hingga 2015 dan kemudian untuk laman web, Amerika Harian , Itu adalah dijalankan oleh yang lain Berkaitan dengan Falun Gong operasi media: Rangkaian Radio Sound of Hope:

berapa harganya kayu harimau

Sebagai tindak balas kepada e-mel susulan di mana kami menyenaraikan beberapa hubungan yang jelas antara The BL dan The Epoch Times, orang yang tidak bernama di BL memberitahu kami bahawa 'CEO kami Trung Vu adalah CEO Epoch Times Vietnam dari tahun 2014, dan telah bekerja untuk Televisyen NTD dari pertengahan 2016 hingga akhir 2017. Dia meninggalkan NTD dan telah bekerja sepenuhnya di BL selepas itu. '

Walaupun terdapat tuntutan kebebasan korporat antara harta tanah The BL dan Epoch Times, Vu menggunakan alamat e-mel NTDnya ketika dia mendaftarkan The Beauty of Life, Inc. pada tahun 2019 - dua tahun selepas dia didakwa meninggalkan TV NTD. 'E-mel dalam dokumen itu adalah alamat email lamanya, itu tidak bermaksud The BL adalah milik NTD atau mempunyai hubungan dengan syarikat NTD Television,' jelas BL, tanpa menjelaskan bagaimana atau mengapa alamat e-mel itu digunakan baru-baru ini pada Januari 2019, dua tahun selepas Vu dikatakan meninggalkan NTD.

BL juga menegaskan dalam e-mel mereka bahawa 'pelayan dan infrastruktur rangkaian mereka ... dimiliki oleh The BL.' Tetapi sekurang-kurangnya satu pelayan digunakan oleh The BL pada masa penulisan ini adalah didaftarkan ke Epoch Times Vietnam oleh Trung Vu - satu lagi fakta yang kami kemukakan dan kami tidak mendapat sambutan langsung. Seperti alamat e-mel yang digunakan dalam dokumen korporat, Vu memilih untuk menggunakan maklumat hubungan ini walaupun pelayannya didaftarkan dengan baik selepas Beauties of Life, Inc. telah diperbadankan sebagai syarikatnya sendiri.

The Middletown, New York, alamat disenaraikan kerana BL tidak mempunyai hubungannya sendiri dengan media yang berkaitan dengan Falun Gong. Berdasarkan pencarian rekod awam yang dilakukan oleh Snopes, lokasi tersebut dihubungkan atau dimiliki oleh Falun Gong 'Sound of Hope Radio Network.' Ternyata, hubungan ini mungkin berlaku kerana alamat yang sama adalah lokasi studio produksi yang digunakan oleh Falun Gong YouTuber terkenal Mikey Chen , yang menghasilkan pertunjukan 'Beyond Science' dan 'Strictly Dumpling,' antara lain. Sehingga dia meninggalkan studio ini dan mencipta syarikat media miliknya, rancangan ini dihasilkan oleh Sound of Hope Radio Network, Inc. mengikut keterangan pekerja mengenai pekerjaan mereka yang kami dapati di LinkedIn:

KE lawatan video dari pejabat yang sebenarnya, di mana sekurang-kurangnya dua orang yang kita kenal sebagai penulis masa lalu untuk The Epoch Times diperkenalkan, tersedia di saluran YouTube Chen dan sesuai dengan harta tanah gambar mengiklankan harta Middletown. 'BL bukan ... syarikat atau milik Sound of Hope Radio Network, kami menyewa pejabat di Middletown NY,' kata BL kepada kami, tanpa memberitahu siapa mereka menyewanya.

Sebilangan besar kakitangan editorial The BL pada masa ini atau sebelum ini bekerja di The Epoch Times. Editor pengurusan The BL, Orysia McCabe , pada masa penulisan ini menyenaraikan majikannya di LinkedIn sebagai The Epoch Times. Pengurus halaman di laman Facebook utama BL, Margaret Trey, adalah penulis kesihatan dan kesejahteraan untuk The Epoch Times dan penulis untuk NTD TV.

Beberapa penulis politik atau pengulas mempunyai latar belakang yang serupa. Angela Anderson, hos kamera di The BL, menulis untuk Epoch Times hingga Jun 2019 . Matt Tullar, seorang lagi hos dan pengulas kamera, pernah menjadi pengarah edaran untuk The Epoch Times dan menyenaraikan pekerjaannya sekarang di LinkedIn sebagai pengarah penjualan & pemasaran untuk edisi Orange County dari The Epoch Times. Gregory, penerbit Epoch Times, memberitahu kami 'Tullar berhenti bekerja untuk The Epoch Times pada bulan Oktober 2016. The Epoch Times edisi Orange County ditutup beberapa tahun yang lalu.'

Chris Ford, editor politik The BL, menulis untuk The Epoch Times hingga Ogos 2019 . Beberapa yang lain wartawan politik BL berasal dari The Epoch Times juga. 'Sebilangan kakitangan kami mempunyai pengalaman kerja ... bekerja di The Epoch Times, tetapi sekarang mereka bekerja sepenuh masa di The BL,' jelas BL kepada kami melalui e-mel.

coveton katolik sekolah menengah kentucky blackface

Sekurang-kurangnya sekali satu video mengenai penganiayaan Falun Gong yang disiarkan di laman web Epoch Times memaparkan hubungan yang jelas antara NTD TV, Epoch Times, dan The BL - ketiga-tiganya disenaraikan sebagai penaja dalam kredit video tersebut. Ditanya mengapa ketiga-tiga entiti itu disertakan di akhir video jika tidak ada hubungan antara The BL dan dua syarikat lain, Stephen Gregory, penerbit The Epoch Times, memberitahu kami bahawa 'video itu merupakan produksi luaran dan menyenaraikan syarikat media yang mempromosikan pengeluaran. '

BL, dari pihak mereka, menegaskan dalam e-mel kedua mereka kepada kami bahawa 'BL adalah syarikat yang terpisah dan bebas dari The Epoch Times, bukan milik The Epoch Times atau [berhubung] dengan [mereka]. Ia hanya syarikat media yang berbeza dengan visi yang berbeza. '

'Penglihatan yang berbeza'

'The BL,' menurut bahagian Tentang mereka Laman Facebook , 'Seperti mata air pegunungan yang murni, membasahi hati setiap pembaca. Ini bertujuan menanam benih keikhlasan, kebaikan, dan toleransi jauh ke dalam jiwa, sehingga dapat tumbuh dan makmur. ' Misi mereka, menurut mereka, adalah 'mempersembahkan kepada dunia aspek-aspek kehidupan yang paling indah [dengan menumpukan perhatian pada kandungan yang mewakili standard dan nilai-nilai moral yang fundamental.' Aphorisme yang samar-samar, BL - seperti The Epoch Times - adalah pusat fandom Trump yang kuat.

jangan menelan apa-apa snop syaitan

'Kami bangga menunjukkan sokongan kami kepada presiden ini dan kami memilih untuk melaporkan banyak hasil positif dan arah nilai berdasarkan presiden ini,' kata hos video BL Rich Crankshaw dalam iklan Facebook untuk The BL. 'Media arus perdana berfungsi untuk menanamkan rasa takut dan benci ke dalam hati pengikut mereka ... Daripada hanya melaporkan fakta, kami bertujuan untuk mengimbangi negatif itu dengan The BL, keindahan hidup, dan kehebatan negara ini.'

Secara editorial, The BL memberikan liputan palsu Trump yang sama seperti The Epoch Times, kandungan yang berfungsi untuk menguatkan titik perbincangan White House dan memberi pendapat (atau menyiarkan semula ) pro-Trump mengambil skandal Rumah Putih. BL, misalnya, telah berusaha untuk mendiskreditkan pemberi maklumat Ukraine sebagai sebahagian daripada Konspirasi George Soros dan ada ditolak teori konspirasi bahawa keluarga Clinton membunuh musuh politik mereka. Sekurang-kurangnya satu laman Facebook milik BL mempunyai dinaikkan pangkat teori konspirasi pro-Trump QAnon. Kadang-kadang memotong orang tengah sepenuhnya, BL langsung menyiarkan semula kenyataan yang tidak diedit dari Gedung Putih, seperti yang mereka lakukan untuk mereka pos anti-Mueller 'Pemburuan penyihir selama 2 tahun, $ 25 juta.'

Dari perspektif pengiklanan, pendekatan BL juga nampaknya tidak dapat dibezakan dari The Epoch Times ’: membeli sejumlah besar iklan Facebook yang merupakan promosi yang berpotensi untuk outlet mereka tetapi dalam kebanyakan kes tidak dapat dibezakan dari iklan kempen Trump asas:

Terdapat banyak halaman rasmi 'The BL' di Facebook, dan banyak dari mereka telah membayar untuk iklan pro-Trump ini. Halaman berbahasa Inggeris utama mereka, The BL.com, telah membelanjakan sejumlah $ 276,929 untuk iklan Facebook. BL TV dan The BL Story membelanjakan lebih dari $ 100,000 setiap satu untuk iklan Facebook. Video BL, Berita BL, dan The BL Shedding Light membelanjakan $ 12,000 atau lebih. Semua yang diberitahu, sekurang-kurangnya $ 510,698 telah pergi ke Facebook dari The BL.

Kejayaan BL dalam mencegah iklan mereka dilarang oleh Facebook juga setanding dengan kejayaan yang dipamerkan oleh Epoch Times, yang dikatakan sangat terhad. Berdasarkan alat Perpustakaan Iklan Facebook, The BL menyiarkan 908 iklan, di antaranya 864 ditolak kerana melanggar dasar Facebook. Semua 121 iklan yang dijalankan oleh The BL TV dan semua 168 yang dikendalikan oleh The BL Stories juga telah dikeluarkan. Outlet, secara keseluruhan, belum menyiarkan iklan Facebook sejak Ogos 2019, kira-kira ketika Facebook mula mengetuk kandungan yang berkaitan dengan Epoch Times.

Kami menghubungi Facebook untuk menanyakan apakah halaman BL ini telah dilarang menyiarkan iklan dan apakah keadaan itu disebabkan oleh pautan ke The Epoch Times, tetapi kami tidak mendapat respon oleh waktu pers. BL nampaknya menggunakan kaedah lain untuk mendapatkan pengikut di luar pembelian iklan, namun.

jika pengundian membuat perbezaan, mereka tidak akan membiarkan kita melakukannya

Bagaimana BL mempunyai 28 juta pengikut di Facebook?

Jangkauan Facebook BL sangat besar dan berkembang. Halaman BL berbahasa Sepanyol Bellezas de la Vida adalah yang terbesar, dengan lebih daripada 10 juta pengikut. Halaman itu, mungkin berlawanan dengan intuisi, kelihatan paling agresif, dengan beberapa teori konspirasi pro-Trump, posting mengenai Q, dan iklan untuk rancangan yang menuduh kolusi antara Clintons dan China. Terdapat, pada penghitungan terakhir kami, sekurang-kurangnya 22 halaman BL Facebook dengan logo BL, beberapa di antaranya ditujukan ke berbagai negara, bahasa, dan tema. Kehadiran BL di pasar Asia, berdasarkan pautan dari edisi Inggeris BL, nampaknya dikenali dengan nama DKN TV.

Tetapi operasi Facebook BL lebih dari sekadar halaman rasmi ini. Halaman BL Facebook, serta akaun yang terikat dengan anggota kakitangan BL, nampaknya menguasai dan / atau membuat beberapa halaman dan kumpulan tanpa pautan yang jelas ke BL, mendapatkan kawalan pengikut mereka, dan dalam beberapa kes menambahkan pautan ke laman web BL. Halaman dan kumpulan seperti itu dalam beberapa kes dibuat secara rasmi oleh The BL, yang mengarah ke laman web kompleks Trump yang saling berkaitan akhirnya dimoderasi oleh profil Facebook dengan hubungan yang jelas dengan The Epoch Times dan The BL. Akaun Facebook dengan nama yang sama dengan editor pengurusan Orysia McCabe, sebagai contoh, nampaknya menjalankan sekurang-kurangnya enam kumpulan Facebook pro-Trump yang dihubungkan dengan The BL. Matt Tullar, tuan rumah dan pengulas untuk The BL, nampaknya menjalankan sekurang-kurangnya tiga.

Sebagai contoh lain, seorang pegawai Dikawal oleh BL Kumpulan Facebook diberi nama PRESIDENT TRUMP - AMERICA 2020. Sambungan kumpulan ini ke The BL bukanlah rahsia, kerana ia disenaraikan sebagai salah satu kumpulan di halaman Facebook berbahasa Inggeris utama The BL. Kumpulan Trump 2020 mempunyai beberapa moderator atau pentadbir, termasuk satu yang bernama halaman berasaskan Vietnam Amerika Pertama. America First, pada gilirannya, berfungsi sebagai moderator untuk sekurang-kurangnya 17 kumpulan lain yang moderatornya jelas dikaitkan dengan The Epoch Times dan / atau The BL. Kumpulan bernama TRUMP MAGA 2020 disederhanakan oleh America First, misalnya, juga dimoderatori oleh akaun Facebook David Montgomery. Montgomery, berdasarkan garis masa Facebooknya sendiri, telah berinteraksi dengan Ketua Pegawai Eksekutif The BL, Trung Vu dan terutamanya berkongsi pautan ke The Epoch Times dan The BL.

Halaman atau kumpulan lain nampaknya telah dibeli atau dipindahkan dari entiti yang tidak berkaitan. Halaman-halaman ini, yang namanya sering menyertakan tema 'Kecantikan' dan 'Kehidupan,' mendahului pembentukan rangkaian media tetapi sekarang mengiklankan pautan ke laman web BL dan bahkan kadang-kadang memaparkan alamat Middletown, New York, sementara hanya terdiri dari catatan tidak berkaitan dengan The BL.

Contoh amalan ini boleh didapati dalam bahasa Cina halaman yang URL berbahasa Inggerisnya adalah 'BeautiesOfLifeLoveQuotes.' Halaman ini dibuat pada tahun 2014 dan telah membina lebih dari 800,000 pengguna. Sebelum tahun 2017, ketika nama kumpulan itu diubah, kandungannya terdiri terutamanya dari gambar wanita yang garang. Setelah pergeseran ini, ia mula memposting apa yang memikat teks dan meme foto mengenai hubungan. Dari segi kandungan, tidak ada alasan untuk menganggap halaman tersebut ada kaitan dengan The BL, namun halaman tersebut - dengan basis pengikutnya yang besar - memaparkan pautan ke versi BL berbahasa Cina dan peta ke alamat Middletown .

Memindai kumpulan berkaitan BL yang sesuai dengan salah satu daripada keterangan di atas, Snopes telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 60 kumpulan atau halaman tambahan yang terikat dengan BL tetapi tidak mempunyai logo dalam foto profil mereka atau 'The BL' dalam tajuk mereka. Semua yang diberitahu, pengikut entiti Facebook ini merangkumi sekurang-kurangnya 3.5 juta daripada 28 juta pengikut dari semua halaman BL atau kumpulan yang kami kenal pasti dalam jadual di bawah. Dengan metrik apa pun, ini adalah jangkauan besar untuk saluran media.

Ke Hujung Apa?

Kami tidak tahu mengapa BL menolak untuk mengakui adanya kaitan dengan kumpulan media Epoch Times yang lebih luas, dan kami juga tidak tahu apa yang mereka rencanakan dengan jumlah pengikut yang luar biasa mereka nampaknya cepat terkumpul. Apa yang kita tahu, bagaimanapun, kedua-dua The Epoch Times dan The BL tidak begitu jelas dengan menolak secara pasti kaitan antara organisasi mereka.

Pada awal tahun 2000-an, Wall Street Journal digambarkan salah satu masalah besar menghadapi kesahihan The Epoch Times yang dirasakan sebagai 'keengganan mereka untuk mengidentifikasi diri mereka sebagai mempunyai hubungan dengan [Falun Gong], walaupun ada banyak bukti yang bertentangan.' Dihadapkan dengan kebiasaan yang sama, BL tampaknya memiliki keengganan yang sama untuk mengakui adanya hubungan dengan The Epoch Times.